۱. سیستم نظارت بر قند خون

سیستم نظارت بر قند خون شرکت FreeStyle Libre یکی از نامزدهای دریافت جایزه بنیاد گالین است.

کار جالب این شرکت، طراحی سیستم نظارت بر قند خون به صورت آنلاین و به مدت بیش از ۱۰ روز است. این سیستم به نوعی طراحی شده است که نیازی به خون گرفتن از انگشتان دست ندارد.
10 نوآوری پزشکی برتر سال 2018 - سیستم نظارت بر قند خوندستگاه نظارت بر سیستم قند خون

این دستگاه، سطح قند خون را از طریق سنسور کوچکی که در بالای بازو و پشت آن قرار می گیرد انجام می دهد. به گفته شرکت سازنده، سنسور مورد استفاده تا مدت زمان ۱۰ روز قادر است، اطلاعات را به صورت آنلاین نمایش دهد. این سنسور حتی قادر است اطلاعات قند خون را از روی لباس نیز اندازه گیری کند.

هر دستگاه این کمپانی، قادر است سطح گلوکز را به سه صورت ذخیره کند که شامل:

    نمایش و ذخیره اطلاعات به صورت آنلاین
    ذخیره و نمایش اطلاعات به مدت ۸ ساعت
    نمایش روند تغییر سطح گلوکز در این مدت زمان

دستگاه تولیدی این شرکت، قادر است اطلاعات را تا ۹۰ روز ذخیره کند. به عبارتی این امکان فراهم می شود تا مردم بتوانند در طول زمان طولانی میزان قند خون خود را تخت نظر داشته باشند.
۲. سیستم تحویل بهبود یافته الکتروکوتر و استنت

محصول دوم از کمپانی Axios در رابطه با سیستم های الکتروکوتر بهبودیافته و استنت های قلبی است.
10 نوآوری پزشکی برتر سال 2018 - استنت و الکتروکوتر
سیستم تحویل بهبود یافته الکتروکوتر و استنت

این سیستم طراحی شده است تا به آندوسکوپیست ها این امکان را دهد که مایع پانکراس را به صورت ایمن و دقیق از دستگاه گوارش جمع آموری کنند تا بتوانند استنت های Axios را جای گذاری کنند.
۳. دوربین کوچک یا SpyGlass

سیستم تصویربرداری جدید SpyGlass در کلانژیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه توسط Boston Scientific به منظور بهینه سازی راندمان و بهره وری طراحی شده است. دلیل این کمپانی راندمان بالاتر به دلیل راه اندازی ساده تر، استفاده راحت تر و تصاویر با کیفیت تر دستگاه است.

در این دستگاه پروسسور پروب نوری حدف شده و خطر آلودگی متقابل و تضعیف تصویر بیش از چندین برابر کاهش می یابد. سنسور دیجیتالی یکپارچه شده تصاویری با رزولوشن بالاتر و ۶۰ درصد عریض تر را در اختیار پزشک قرار می دهد و با مکانیزم هایی روشنایی زاویه دید پزشک افزایش می یابد.
10 نوآوری پزشکی برتر سال 2018 - اسپای گلس

از همه مهمتر موارد استفاده دستگاه است که می تواند تصاویری بهبود یافته برای تشخیص و درمان بیماری هایی همچون سرطان سیستم صفراوی، سرطان پانکراس، سرطان مجاری صفراوی، سرطان کیسه صفرا، تومور موکینوس پانکراس داخل مثانه، نئوپلاسم های مکی پاپیلار داخل پانکراسی، سنگ های صفراوی و … را در اختیار پزشک قرار دهد.
۴. کاشتنی Watchman

وسیله کاشتنی پزشکی Watchamn که خطر سکته قلبی را به شدت کاهش می دهد، یک جایگزین مناسب برای وارفارین تراپی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است.
WATCHMANکاشتنی Watchman

این دستگاه، برای مسدودسازی ضایعات دهلیزی چپ مورد استفاده قرار می گیرد که از انتقال لخته های خون به سایر رگ ها جلوگیری می شود. از آنجا که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، احتمال خطر سکته قلبی و آمبولی نیز به شدت کاهش می یابد.
۵. ثبت سیگنال مغزی BrainScope One

این دستگاه ثبت کننده سیگنال های مغزی ساخت کمپانی BrainScope است که رابط کاربری بسیار آسان، روشی غیر تهاجمی و قابل حمل دارد که این امکان را به درمانگر می دهد که آسیب های ناشی از سر را در هر مکانی ارزیابی کند.
brainscope oneدستگاه ثبت سیگنال مغزی BrainScope One

این دستگاه مجوز FDA را بر اساس تکنولوژی EEG دریافت کرده است. مدل BrainScope One غیرتهاجمی و بدون درد است و برای بیماران بین ۱۸ تا ۸۵ سال به مدت ۳ روز ثبت کند. این دستگاه فعالیت مغز و عملکرد عصب شناختی مغز را اندازه گیری و ثبت می کند و به پزشکان در تشخیص بالینی کمک می کند.
۶. آزمایش های شرکت Foundation Medicine

شرکت Foundation Medicine، یک شرکت دارای مجوز FDA در مشارکت تشخیص گسترده در زمینه تومورهای جامد (Solid Tumors)، شامل کولورکتال، پستان، تخمدان و ملانوم است. به گفته این شرکت، طراحی انجام شده به پزشکان اطلاعات بالقوه قابل قبولی در زمینه انواع تومورها ارائه می دهد. در واقع این شرکت با طراحی آزمایش های مختلف به پزشکان در تصمیم گیری درباره انواع تومورها کمک می کند.
foundation-medicineشرکت Foundation Medicine

هر آزمایش، دارای Microsatellite های بی ثبات و بارهای جهشی تومور است که برای تصمیم گیری های ایمونولوژی کمک می کند.
۷. درمان زخم پای دیابتی با ماتریس Omnigraft

ماتریس بازیابی پوستی Omnigraft محصول شرکت Lifesciences، یک روش درمان برای زخم های پای دیابتی است.
10 نوآوری پزشکی برتر سال 2018 -Omnigraftماتریس بازیابی پوست برای زخم های پای دیابتی

این محصول دارای یک لایه سیلیکونی است که به صورت موقت نقش یک اپیدرمی موقت را بازی می کند و یک پوشش فوری برای حفاظت از زخم را فراهم می کند. این لایه بین ۲ تا ۳ هفته بعد از بین می رود. در زیر این لایه سیلیکون، کلاژن/ کرونودروتین-۶-سولفات است که به عنوان یک لایه جایگزین پوست عمل می کند.

این ماتریس بازیابی برای درمان ضایعات جزئی و یا کامل زخم پای دیابتی نوروپاتیک که دوره درمان آن بیش از ۶ ماه بدون هیچگونه دارو، کپسول، تاندون یا استخوان استفاده می شود.
۸. ماموگرافی KBCT 1000

ماموگرافی شرکت Koning یک تصویر بردار جدید سینه است که می تواند جایگزین دستگاه های مرسوم ماموگرافی شود. از ویژگی های این دستگاه می توان به کنتراست بالا، تصاویر ۳ بعدی با رزولوشن مکانی عالی و بدون نیاز به درد فشرده سازی سینه اشاره کرد که تنها در ۱۰ ثانیه تابش امواج رادیواکتیو به این تصاویر عالی دست پیدا کرد. علاوه بر آن میزان سطح دز دریافتی بدن، دقیقا معادل با ماموگرافی های نرمال است.
10 نوآوری پزشکی برتر سال 2018 -جایگزین ماموگرافیسیستم نوین ماموگرافی با تصاویر سه بعدی و بدون نیاز به فشرده سازی سینه

تصاویر سه بعدی این دستگاه به پزشکان امکان بررسی های بافت را از زوایای مختلف فراهم می کند. این دستگاه سه مد کاری مختلف دارد. حالت بدون کنتراست، کنتراست بهبود یافته و نمایش رگ های خونی و کالسیفیکیشن ها.
۹. سیستم کاشتنی رمودولین

کمپانی Medtronic یک سیستم کاشتنی برای رمودولین طراحی کرده است که بیمارانی که فشار خون شریان ریوی دارند را راحت تر درمان می کند. این سیستم دارای پمپ تزریق دارویی است که از طریق کاتتر درون عروقی، رمودولین را به بیمارانی که قبلا دارو را از طریق پمپ تزریق خارجی دریافت کرده بودند، پمپ می کند.
remadulinسیستم کاشتنی رمودولین
۱۰. سیستم تجویز داروی Abilify MyCite

Abilify MyCite یک سیستم تجویز دارو با یک سنسور در داخل آن است که برای درمان تعدادی از بیماری ها از جمله اختلال افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی طراحی شده است.

سیستم Abilify MyCite اگر دارو مصرف شود، از طریق سنسور ردیابی می شود. که به صورت معمول تا حدود ۳۰ دقیقه مصرف دارو تشخصی داده می شود که البته از طریق گوشی های هوشمند و پرتال های وب می تواند تا بیش از ۲ ساعت این ردیابی تشخیص داده شود.

 

منبع : طپش قلب